terug

Outwardandreturn voorkant

Reviews:

Ze hebben midden vorig jaar al eens samengewerkt voor een eerste instrumentale album “Ins Blaue Hinein”, een erg mooi album waarin jazz, blues, soul en wereldmuziek op wonderlijke wijze in elkaar werden verstrengeld tot een boeiende soundtrack. We hebben het hier over de 37-jarige Nederlandse klassiek geschoolde jazzpianist, drummer en componist Mike Roelofs uit Maastricht en de 52-jarige zanger, gitarist, componist en producer Bart-Jan (aka BJ) Baartmans uit Boxmeer.

BJ Baartmans’ muzikale verleden ligt in de Engelstalige en Nederlandstalige blues-, folk- en countrystijl die wel eens vaker onder één noemer als Americana wordt omschreven. Sinds 2005 was er al een muzikale samenwerking met pianist Mike Roelofs toen ze in de band ‘Trio Vuile Was’ speelden, een formatie die wat later transformeerde in ‘BJ’s Wild Verband’ waarmee Nederlandstalige blues en chansons werd gespeeld.

Mike Roelofs en BJ Baartmans hebben nu een opvolger klaargestoomd voor “Ins Blaue Hinein” in de vorm van het album “Outward & Return” waarop tien nieuwe composities te horen zijn en waarop beiden opnieuw de hun vertrouwde instrumenten bespelen. Mike Roelofs doet zijn ding op piano, orgel en drums, terwijl BJ Baartmans vooral het akoestische en elektrische gitaarwerk voor zijn rekening neemt in zijn Boxmeerse ‘Studio Wild Verband’.

Zes van deze muzikale soundscapes werden door BJ Baartmans gecomponeerd en de resterende vier komen op het conto van Mike Roelofs. Opnieuw zijn al deze nummers zeer sfeervol, rustgevend, melodieus en melancholisch en haast alle tracks zouden zo op de soundtrack van één of andere film of televisieserie kunnen belanden.

In deze tijden van muzikaal geweld door hard rock of hip-hop en rapmuziek is een cd als “Outward & Return” een ware verademing te noemen. Als er mij tijdens de beluistering van deze plaat nog een lekker rood wijntje zou worden aangereikt, lijkt de perfectie wel erg nabij. Het zou dan ook bijna vanzelfsprekend zijn om na 37 minuten aan het einde van de 10e track op de replay-knop te duwen.

Rootstime.be, juni 2017

Gelukkig staat Blues Magazine ook voor ‘Beyond’ en kunnen we ook muziek recenseren die wat verder van de blues af staat. Alhoewel in dit nieuwe album van het Brabantse duo Baartmans & Roelofs wel degelijk invloeden van blues zijn te ontdekken. Evenals jazz, soul en world muziek. Het album ademt een rustieke relaxte sfeer uit en getuigd van een groot meesterschap, qua muzikaliteit en sound engineering. Het is een verademing om naar dit hoogstandje te luisteren onder het genot van een lekkere bak koffie. ‘Outward & Return’ is in zijn geheel geproduceerd daar beide heren zelf en opgenomen in, de inmiddels in Americana kringen befaamde, Boxmeerse studio ‘Wild Verband’. Dit album is de opvolger van het vorig jaar verschenen ‘Ins Blaue Hinein’. Een volledig instrumentaal album waarop jazz, blues, impressionistische klankbeelden en oosterse invloeden met elkaar versmelten.

BJ’s gitaarspel is inmiddels befaamd bij de kenners. Er is niemand in Nederland die een gitaar zo kan laten zingen dan deze virtuoos. Zijn spel herken je ergens tussen Bill Frisel en David Gilmour in. Mike is een aan het conservatorium van Maastricht afgestudeerde pianist in zijn jonge carrière met internationale grote muzikanten heeft gespeeld. Veelal jazz, rhythm & blues georiënteerd. Deze twee grootmeesters bijeen in een studio zoals Wild Verband groeit dus van onbekommerd zitten pielen en experimenteren tot een oase van horizon verruimende klankbeelden waar je helemaal bij weg zwijmelt. Vloeiend samenspel en dito overgangen van de keyboard klanken naar de subtiele ‘snaar-beroerselen’ van BJ.

‘Outward & Return’ is een compleet geheel zonder tegenvallers en alle nummers zijn gelijkwaardig. Een heel andere stijl van muziek maken dan waar we Bart-Jan doorgaans van kennen. Als singer- songwriter, tekst schrijver, country-rock en Americana muzikant. Met dit album zitten we in een heel andere hoek van het muzikale spectrum, maar toont eens te meer de veelzijdigheid van beide heren aan.

Eén nummer roept bij mij hele sterke associaties op naar een ander Nederlands gitaar- en toetsen tweetal uit de jaren 70, die met hun ‘Hocus-Pocus’ muziek elkaar tot compositorisch en muzikale hoogtepunten wisten te promoveren. Luister maar eens naar Undecided waar onmiskenbaar, wellicht onbedoeld, een grote gelijkenis met de klanken van ‘Eruption’ of ‘Answers-Questions’ in terug te herkennen is.

John Maes

Blues Magazine, juli 2017

recensie OOR Outward en Return